LGBT

14/5/2017, 17 Syaaban 1438H

Love someone for the sake of Allah SWT




Surat Ar-Rūm (The Romans), Chapter 30, Verse 21:


"And of His signs is that He created for you from yourselves mates (wives) that you may find tranquillity in them; and He placed between you affection and mercy. Indeed in that are signs for a people who give thought." (Quran 30: 21)

Homosexual is not a modern sexuality. Homosexual has occurred in the past, during Prophet Lot time, more than 2,000 years ago. LGBT is forbidden in Judaism, Christianity and Islam. 

Surat Al-'A`rāf (The Heights), Chapter 7, Verse 80-81:


"And [We had sent] Lot when he said to his people, "Do you commit such immorality as no one has preceded you with from among the worlds?
Indeed, you approach men with desire, instead of women. Rather, you are a transgressing people." (Quran 7: 80-81)

The rise of LGBT people and the supporters are the sign before Last Hour (Qiyamah) when things happened in the past, will be repeating in today's world. However, we should not encourage the behaviour and never discriminate them, but to treat them like other human being. It is between him and God. Only God can judge. We should not spy or suspicious about someone's sexuality unless they reveal themselves.

If you love someone for the sake of Allah, the love will never die. However, love doesn't mean love for sex only, but love for friendship to friends, love for parents, etc. The hadith below is about the love towards friend, not for homosexual, because homosexual is prohibited in Islam.

A man was with the Prophet (ﷺ) when another man passed by and the former said: "O Messenger of Allah! I love this man (for Allah's sake)". Messenger of Allah (ﷺ) asked, "Have you informed him?" He said, "No". Messenger of Allah (ﷺ) then said, "Tell him (that you love him)". So he went up to the man and said to him, "I love you for the sake of Allah;" and the other replied, "May Allah, for Whose sake you love me, love you." [Abu Dawud].

Sexuality is a choice

There is no scientific proof that LGBT is by chance. This is supported by the neurosurgeon speacialist, Dr Ben Carson. 




Dr. MAZA's (mufti) view on LGBT


Liwat Dan Homoseksual Haram Di Sisi Syariat Tanpa Syak

Dukacita bila ada yang berkata bahawa keharaman hal ini tidak disebut dalam al-Quran. Ada pula yang menyatakan khilaf ulama sahaja. Ini merupakan kekeliruan yang amat dahsyat. Lebih dahsyat lagi bila ada yang menyatakan dalam hadis dibenarkan bercinta sesama lelaki. Itu cuba dijadikan dalil bolehnya homoseksual.
Sesiapa yang membaca al-Quran, jelas bahawa Al-Quran menyebut tentang kejinya perbuatan kaum Lut;
وَلُوطًا إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُمْ بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ. إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّسَاءِ ۚ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ
(Maksudnya) "Dan Lut juga (Kami utuskan). Ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya: "Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu? Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas". [Surat Al-A'raf 80-81]
Adapun perkataan cinta sesama lelaki yang disebut dalam hadis-hadis Nabi s.a.w bukan merujuk kepada cinta berunsur seks sebaliknya cinta kerana agama. Hendaklah kita faham bahawa bukan semua cinta itu berunsur seks. Ini seperti ibu mencintai anak, anak mencintai ibubapa, seseorang mencintai adik-beradik, kita mencintai para pejuang kebenaran dan seumpamanya. Perkataan yang digunakan dalam bahasa Arab ialah 'hubb' yang seperti 'love' dalam Inggeris. Untuk memahaminya hendaklah dilihat konteks penggunaannya.
Justeru, jangan kita salah faham tentang maksud hadis-hadis Nabi s.a.w dalam hal ini. Ini seperti hadis sahih dalam Sunan Abi Daud dan selainnya daripada Anas bin Malik berikut:
- أنَّ رجلًا كان جالسًا عندَ النبيِّ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم فمرَّ رجلٌ ، فقال : يا رسولَ اللهِ ، إني أحبُّه في اللهِ ، فقال رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم : أو ما أعلَمتَه بذلك ؟ قال : لا ، قال فاذهَبْ فأعلِمْه قال : فذهَب ، فقال : إني أحبُّكَ في اللهِ ، فقال : أحبَّكَ الذي أحبَبتَني له
“Bahawa seorang lelaki berada di sisi Nabi s.a.w. Kemudian seorang lelaki (lain) melintasinya. Dia berkata, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mencintai orang ini.” Maka Nabi SAW bertanya, “Apakah kamu telah memberitahukannya?'” Ia menjawab, “Belum”, lalu beliau bersabda, “Pergi dan beritahukanlah kepadanya. ” (Perawi) berkata, “Maka orang (yang di sisi Nabi SAW) itu pergi kepadanya, lalu berkata, “Aku mencintaimu kerana Allah.” Orang itu menjawab, “Semoga yang keranaNYA kamu mencintaiku akan mencintaimu (maksudnya semoga Allah mencintaimu).
Hadis-hadis seperti ini langsung tidak memberikan maksud elemen seks dalam hubungan antara sesama jantina. Sebaliknya hubungan ukhuwwah Islamiyyah atas dasar mencintai sikap ataupun akhlak ataupun menghargai perjuangan dan seumpamanya.
Semoga kita tidak tersasar dalam memahami hal ini. Sesiapa yang berada atas fitrah yang sejahtera dengan sendiri akan mengetahui bahawa liwat dan homoseksual kesemuanya adalah menyanggahi fitrah yang Allah mahu dari kehidupan insan.

Maka, tiada pernah ada khilaf dalam kalangan para mujtahidin (ulama yang layak berijtihad) bahawa homoseksual sesuatu yang HARAM.


Comments

Popular posts from this blog

Zikr (ذِكْر)

Mosque (مسجد)

Assalamualaikum (Peace be upon you)